Serwisowanie
Rowery i części rowerowe
Osprzęt rowerowy jest obecnie znacznie bardziej złożony, niż dawniej. Bardzo ważne, aby naprawy i zabiegi konserwacyjne nieopisane w tym podręczniku przeprowadzał Twój dealer. Skonsultuj się z nim, aby wyjaśnił Ci, co powinieneś konserwować.
UWAGA!
Wiele prac serwisowych i napraw wymaga specjalnego wyszkolenia i narzędzi. Nie podejmuj się żadnych regulacji ani napraw roweru, jeśli masz nawet najmniejsze wątpliwości, czy będziesz w stanie to zrobić dobrze. Niewłaściwa regulacja lub naprawa może przyczynić się do zniszczenia roweru, wypadku, a w konsekwencji do niebezpiecznych kontuzji. W jakim stopniu jesteś w stanie przeprowadzić konserwację i naprawę swojego roweru, zależy to od Twoich umiejętności i doświadczenia, oraz tego, czy masz właściwe narzędzia. Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak naprawiać swój rower, spytaj swego dealera o odpowiednią literaturę oraz o poinstruowanie.
Terminarz serwisu i konserwacji
Powinieneś dostarczyć swój rower do dealera na przegląd po około miesiącu jazdy lub po 3 do 5 godzin intensywnego użytkowania w terenie, lub po około 11 do 15 godzin jazdy po drodze od momentu zakupu. Jeśli sądzisz, że coś w Twoim rowerze jest uszkodzone, dostarcz go do swego dealera zanim znów zaczniesz jeździć. Po każdej jeździe gdy jest mokro, w terenie, lub co 150 km: wyczyść rower, nasmaruj łańcuch, zetrzyj nadmiar oleju. Twój dealer powinien zalecić Ci najlepsze smary.
Po każdych 10 do 20 godzin jazdy naciśnij przedni hamulec i popchnij rower do przodu i do tylu. Jeśli wyczuwasz klekotanie (luz) przy każdym ruchu w przód i w tył, prawdopodobnie masz luz w łożyskach widelca. Unieś przednie koło i poruszaj nim na boki. Jeśli wyczujesz jakieś opory na kierownicy, oznacza to, że łożyska widelca wymagają regulacji lub smarowania. Weź za każdy z pedałów i poruszaj nimi. Czy stwierdzasz jakieś luzy? Jeśli klocki hamulca wyglądają na zużyte lub nie dochodzą równo do obręczy, poproś dealera, aby wyregulował je lub wymienił. Sprawdź linki sterujące i pancerzyki linek, czy nie są zardzewiałe, pozaginane lub przetarte.  Palcem wskazującym i kciukiem ściśnij każdą z krzyżujących się par szprych po każdej ze stron koła, czy wszystkie są tak samo naprężone? Skontroluj ramę, szczególnie w okolicach spawów, kierownicę, wspornik kierownicy i siodła, czy nie mają głębokich rys, pęknięć lub zmian kolorów. Upewnij się, że wszystkie śruby i nakrętki są dobrze dokręcone i dokręć jeśli nie są. Jeśli powyższa kontrola ujawnia jakiekolwiek problemy, skontaktuj się z dealerem, aby to sprawdził.
Co 25 godzin ostrej jazdy w terenie do 50 (po drodze) dostarcz rower do dealera na przeglÄ…d i prace serwisowe.
Jak dotrzeć do domu, gdy coś się zepsuje?
Powinieneś zawsze nosić podstawowy zestaw narzędzi:
a)Â klucze imbusowe 2mm, 3mm, 4mm, 5mm i 6mm,
b) klucz nastawny 6″,
c) wkrętak krzyżakowy nr l i płaski z ostrzem 6mm,
d) zestaw do naprawy dętek, łyżki do opon, zapasową dętkę i pompkę,
e) dowód tożsamości (aby w razie wypadku było wiadomo, kim jesteś),trochę gotówki (aby kupić napój lub telefonicznie wezwać pomoc).
Naprawa dętki
Wypuść powietrze z dętki. Wyjmij koło z roweru. Rozpoczynając od punktu przeciwnego do zaworu, zdejmij łyżkami do opon jeden z brzegów opony przez krawędź obręczy. Odkręć nakrętkę mocującą zawór (jeśli jest) i wypchnij zawór z obręczy. Wyjmij dętkę. Sprawdź uważnie całą oponę wewnątrz i zewnątrz, czy nie ma obiektu, który spowodował przebicie. Napraw dętkę, lub załóż nową. Załóż ponownie dętkę. Przetknij zawór przez otwór w obręczy. Ułóż starannie dętkę w oponie. Napompuj lekko dętkę, po czym, rozpoczynając od zaworu, wciśnij kciukami oba brzegi opony na obręcz. Nie przyszczypnij dętki pomiędzy brzegiem opony i obręczy. Sprawdź, czy opona jest równo osadzona po obu stronach obręczy, dętka nie wychodzi na zewnątrz opony. Wepchnij nieco zawór w oponę, aby upewnić się, że jego podstawa znajduje się pomiędzy krawędziami opony. Powoli napompuj oponę do zalecanego ciśnienia sprawdzając nadal, czy brzegi opony są dobrze osadzone na obręczy. Załóż kapturek zaworu.
Pęknięta szprycha
Koło z luźną lub pękniętą szprychą jest o wiele słabsze, niż dobrze naszprychowane. Owiń pęknięta szprychę wokół najbliższej, aby nie kiwała się na wszystkie strony. Zakręć kołem, aby sprawdzić, czy obręcz nie ociera o klocki hamulcowe. Jeśli koło trze o klocki hamulca poluzuj hamulec regulacyjną śrubą baryłkową. Jeśli koło nadal nie chce się obracać, zwolnij zacisk hamulca. Jedź bardzo ostrożnie, gdyż obecnie masz sprawny tylko jeden hamulec. Wracaj do domu uważnie, gdyż mogą popękać dalsze szprychy.
Wypadek
Sprawdź, czy nie odniosÅ‚eÅ› obrażeÅ„. JeÅ›li to konieczne, skorzystaj z pomocy medycznej. NastÄ™pnie sprawdź uszkodzenia swego roweru. Sprawdź, czy wszystkie biegi wchodzÄ… poprawnie, oraz czy przerzutka tylna nie zrzuca Å‚aÅ„cucha na szprychy. Gdy dotrzesz do domu, przeprowadź kontrolÄ™ i sprawdź, czy inne części nie ulegÅ‚y uszkodzeniu. Wszystkie części z rysami, zgiÄ™te lub te, które zmieniÅ‚y kolor sÄ… podejrzane i należy je wymienić. UWAGA! Wypadek wywoÅ‚uje w częściach roweru niezwykle duże naprężenia, powodujÄ…c, że mogÅ‚y pÄ™knąć przedwczeÅ›nie. Części poddane zbyt dużym naprężeniom mogÄ… później nagle siÄ™ rozpaść. UWAGA! JeÅ›li masz jakiekolwiek wÄ…tpliwoÅ›ci co do stanu roweru lub jakiejkolwiek jego części, niech twój dealer to sprawdzi. UWAGA! Ramy kompozytowe po wypadku powinny być sprawdzone, czy nie majÄ… drobnych pÄ™knięć gruboÅ›ci wÅ‚osa lub czy nie ulegÅ‚y delaminacji. DziÄ™ki unikalnym wÅ‚asnoÅ›ciom włókna wÄ™glowego nie wgniatajÄ… siÄ™ one, ani nie wykazujÄ… oznak drobniejszych uszkodzeÅ„. Rury kompozytowe wykonywane sÄ… z wielu warstw tkaniny z włókna wÄ™glowego, spojonych ze sobÄ… przy pomocy wysoko wytrzymaÅ‚ych żywic. Możliwe jest takie uszkodzenie rury, że w czasie jazdy żadne zmiany w zachowaniu nie sÄ… widoczne. Jednak ciÄ…gÅ‚e użytkowanie ramy z uszkodzonymi rurami może spowodować ich stopniowe osÅ‚abianie, a w rezultacie – zniszczenie.
Regularna kontrola ramy i sprawdzanie wszystkich budzących wątpliwości oznak przez dealera Gianta lub inną fachową osobę, przedłuży okres bezpiecznego użytkowania twej kompozytowej ramy. Każda oznaka włosowatych pęknięć lub delaminacji może wskazywać na osłabienie konstrukcji, co może spowodować, że cyklista utraci kontrolę i ulegnie wypadkowi. Nie jeźdź swym rowerem jeśli odkryjesz jakieś włosowate pęknięcia lub delaminację. Skontaktuj się najpierw ze swym autoryzowanym dealerem Gianta.
Czyść regularnie swÄ… ramÄ™ i kontroluj rury i złącza, czy nie majÄ… pÄ™knięć. JeÅ›li uznasz, że wykryÅ‚eÅ› pÄ™kniecie, dostarcz swój rower autoryzowanemu dealerowi Gianta. Nie jedź na rowerze z ramÄ…, którÄ… podejrzewasz o to, że jest pÄ™kniÄ™ta. Rowery górskie wyglÄ…dajÄ… na wytrzymaÅ‚e i sÄ… takie w rzeczywistoÅ›ci, lecz pomimo to można je uszkodzić. Twój rower górski Giant bÄ™dzie dziaÅ‚ać lepiej i dÅ‚użej, jeÅ›li powstrzymasz siÄ™ od skakania i jazdy przez głębokÄ… wodÄ™. Skakanie to ciężka próba – możesz uszkodzić swój rower i siebie. JeÅ›li jeździsz po głębokiej wodzie, woda dostanie siÄ™ do piast i osi suportowej, nawet, jeÅ›li sÄ… „uszczelniane”. UWAGA: Możliwość uszkodzenia przez stojaki warsztatowe z zaciskiem. JeÅ›li Ty lub mechanik w Twym warsztacie stosujecie do napraw roweru stojaki warsztatowe z zaciskiem, zawsze mocujcie rower za wspornik siodÅ‚a, NIGDY za rury ramy. Zanim rozpoczniesz jazdÄ™ przeczytaj i upewnij siÄ™, że przeprowadziÅ‚eÅ› podstawowÄ… kontrolÄ™ bezpieczeÅ„stwa.