Serwisowanie

Rowery i części rowerowe

Osprzęt rowerowy jest obecnie znacznie bardziej złożony, niż dawniej. Bardzo ważne, aby naprawy i zabiegi konserwacyjne nieopisane w tym podręczniku przeprowadzał Twój dealer. Skonsultuj się z nim, aby wyjaśnił Ci, co powinieneś konserwować.

UWAGA!

Wiele prac serwisowych i napraw wymaga specjalnego wyszkolenia i narzędzi. Nie podejmuj się żadnych regulacji ani napraw roweru, jeśli masz nawet najmniejsze wątpliwości, czy będziesz w stanie to zrobić dobrze. Niewłaściwa regulacja lub naprawa może przyczynić się do zniszczenia roweru, wypadku, a w konsekwencji do niebezpiecznych kontuzji. W jakim stopniu jesteś w stanie przeprowadzić konserwację i naprawę swojego roweru, zależy to od Twoich umiejętności i doświadczenia, oraz tego, czy masz właściwe narzędzia. Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak naprawiać swój rower, spytaj swego dealera o odpowiednią literaturę oraz o poinstruowanie.

Terminarz serwisu i konserwacji

Powinieneś dostarczyć swój rower do dealera na przegląd po około miesiącu jazdy lub po 3 do 5 godzin intensywnego użytkowania w terenie, lub po około 11 do 15 godzin jazdy po drodze od momentu zakupu. Jeśli sądzisz, że coś w Twoim rowerze jest uszkodzone, dostarcz go do swego dealera zanim znów zaczniesz jeździć. Po każdej jeździe gdy jest mokro, w terenie, lub co 150 km: wyczyść rower, nasmaruj łańcuch, zetrzyj nadmiar oleju. Twój dealer powinien zalecić Ci najlepsze smary.

Po każdych 10 do 20 godzin jazdy naciśnij przedni hamulec i popchnij rower do przodu i do tylu. Jeśli wyczuwasz klekotanie (luz) przy każdym ruchu w przód i w tył, prawdopodobnie masz luz w łożyskach widelca. Unieś przednie koło i poruszaj nim na boki. Jeśli wyczujesz jakieś opory na kierownicy, oznacza to, że łożyska widelca wymagają regulacji lub smarowania. Weź za każdy z pedałów i poruszaj nimi. Czy stwierdzasz jakieś luzy? Jeśli klocki hamulca wyglądają na zużyte lub nie dochodzą równo do obręczy, poproś dealera, aby wyregulował je lub wymienił. Sprawdź linki sterujące i pancerzyki linek, czy nie są zardzewiałe, pozaginane lub przetarte.  Palcem wskazującym i kciukiem ściśnij każdą z krzyżujących się par szprych po każdej ze stron koła, czy wszystkie są tak samo naprężone? Skontroluj ramę, szczególnie w okolicach spawów, kierownicę, wspornik kierownicy i siodła, czy nie mają głębokich rys, pęknięć lub zmian kolorów. Upewnij się, że wszystkie śruby i nakrętki są dobrze dokręcone i dokręć jeśli nie są. Jeśli powyższa kontrola ujawnia jakiekolwiek problemy, skontaktuj się z dealerem, aby to sprawdził.
Co 25 godzin ostrej jazdy w terenie do 50 (po drodze) dostarcz rower do dealera na przegląd i prace serwisowe.

Jak dotrzeć do domu, gdy coś się zepsuje?

Powinieneś zawsze nosić podstawowy zestaw narzędzi:
a) klucze imbusowe 2mm, 3mm, 4mm, 5mm i 6mm,
b) klucz nastawny 6″,
c) wkrętak krzyżakowy nr l i płaski z ostrzem 6mm,
d) zestaw do naprawy dętek, łyżki do opon, zapasową dętkę i pompkę,
e) dowód tożsamości (aby w razie wypadku było wiadomo, kim jesteś),trochę gotówki (aby kupić napój lub telefonicznie wezwać pomoc).

Naprawa dętki

Wypuść powietrze z dętki. Wyjmij koło z roweru. Rozpoczynając od punktu przeciwnego do zaworu, zdejmij łyżkami do opon jeden z brzegów opony przez krawędź obręczy. Odkręć nakrętkę mocującą zawór (jeśli jest) i wypchnij zawór z obręczy. Wyjmij dętkę. Sprawdź uważnie całą oponę wewnątrz i zewnątrz, czy nie ma obiektu, który spowodował przebicie. Napraw dętkę, lub załóż nową. Załóż ponownie dętkę. Przetknij zawór przez otwór w obręczy. Ułóż starannie dętkę w oponie. Napompuj lekko dętkę, po czym, rozpoczynając od zaworu, wciśnij kciukami oba brzegi opony na obręcz. Nie przyszczypnij dętki pomiędzy brzegiem opony i obręczy. Sprawdź, czy opona jest równo osadzona po obu stronach obręczy, dętka nie wychodzi na zewnątrz opony. Wepchnij nieco zawór w oponę, aby upewnić się, że jego podstawa znajduje się pomiędzy krawędziami opony. Powoli napompuj oponę do zalecanego ciśnienia sprawdzając nadal, czy brzegi opony są dobrze osadzone na obręczy. Załóż kapturek zaworu.

Pęknięta szprycha

Koło z luźną lub pękniętą szprychą jest o wiele słabsze, niż dobrze naszprychowane. Owiń pęknięta szprychę wokół najbliższej, aby nie kiwała się na wszystkie strony. Zakręć kołem, aby sprawdzić, czy obręcz nie ociera o klocki hamulcowe. Jeśli koło trze o klocki hamulca poluzuj hamulec regulacyjną śrubą baryłkową. Jeśli koło nadal nie chce się obracać, zwolnij zacisk hamulca. Jedź bardzo ostrożnie, gdyż obecnie masz sprawny tylko jeden hamulec. Wracaj do domu uważnie, gdyż mogą popękać dalsze szprychy.

Wypadek

Sprawdź, czy nie odniosłeś obrażeń. Jeśli to konieczne, skorzystaj z pomocy medycznej. Następnie sprawdź uszkodzenia swego roweru. Sprawdź, czy wszystkie biegi wchodzą poprawnie, oraz czy przerzutka tylna nie zrzuca łańcucha na szprychy. Gdy dotrzesz do domu, przeprowadź kontrolę i sprawdź, czy inne części nie uległy uszkodzeniu. Wszystkie części z rysami, zgięte lub te, które zmieniły kolor są podejrzane i należy je wymienić. UWAGA! Wypadek wywołuje w częściach roweru niezwykle duże naprężenia, powodując, że mogły pęknąć przedwcześnie. Części poddane zbyt dużym naprężeniom mogą później nagle się rozpaść. UWAGA! Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do stanu roweru lub jakiejkolwiek jego części, niech twój dealer to sprawdzi. UWAGA! Ramy kompozytowe po wypadku powinny być sprawdzone, czy nie mają drobnych pęknięć grubości włosa lub czy nie uległy delaminacji. Dzięki unikalnym własnościom włókna węglowego nie wgniatają się one, ani nie wykazują oznak drobniejszych uszkodzeń. Rury kompozytowe wykonywane są z wielu warstw tkaniny z włókna węglowego, spojonych ze sobą przy pomocy wysoko wytrzymałych żywic. Możliwe jest takie uszkodzenie rury, że w czasie jazdy żadne zmiany w zachowaniu nie są widoczne. Jednak ciągłe użytkowanie ramy z uszkodzonymi rurami może spowodować ich stopniowe osłabianie, a w rezultacie – zniszczenie.

Regularna kontrola ramy i sprawdzanie wszystkich budzących wątpliwości oznak przez dealera Gianta lub inną fachową osobę, przedłuży okres bezpiecznego użytkowania twej kompozytowej ramy. Każda oznaka włosowatych pęknięć lub delaminacji może wskazywać na osłabienie konstrukcji, co może spowodować, że cyklista utraci kontrolę i ulegnie wypadkowi. Nie jeźdź swym rowerem jeśli odkryjesz jakieś włosowate pęknięcia lub delaminację. Skontaktuj się najpierw ze swym autoryzowanym dealerem Gianta.

Czyść regularnie swą ramę i kontroluj rury i złącza, czy nie mają pęknięć. Jeśli uznasz, że wykryłeś pękniecie, dostarcz swój rower autoryzowanemu dealerowi Gianta. Nie jedź na rowerze z ramą, którą podejrzewasz o to, że jest pęknięta. Rowery górskie wyglądają na wytrzymałe i są takie w rzeczywistości, lecz pomimo to można je uszkodzić. Twój rower górski Giant będzie działać lepiej i dłużej, jeśli powstrzymasz się od skakania i jazdy przez głęboką wodę. Skakanie to ciężka próba – możesz uszkodzić swój rower i siebie. Jeśli jeździsz po głębokiej wodzie, woda dostanie się do piast i osi suportowej, nawet, jeśli są “uszczelniane”. UWAGA: Możliwość uszkodzenia przez stojaki warsztatowe z zaciskiem. Jeśli Ty lub mechanik w Twym warsztacie stosujecie do napraw roweru stojaki warsztatowe z zaciskiem, zawsze mocujcie rower za wspornik siodła,  NIGDY za rury ramy. Zanim rozpoczniesz jazdę przeczytaj i upewnij się, że przeprowadziłeś podstawową kontrolę bezpieczeństwa.