Napęd

Giant dołącza instrukcje producenta przerzutek dotyczące ich regulacji. Tu wyjaśniamy, jak posługiwać się przerzutkami zewnętrznymi. Jeśli twój rower ma wielobiegową piastę poproś o wyjaśnienie swego dealera.

manetki do zmiany biegów w rowerzeklamko manetki w rowerze szosowymZewnętrzny system zmiany biegów składa się z:
a) tylnego zespołu kół łańcuchowych, zwanego wielotrybem, wolnobiegiem lub kasetą,
b) łańcucha,
c) przerzutki tylnej,
d) przerzutki przedniej,
e) jednej lub dwóch manetek sterujących przerzutkami,
f) jednego, dwóch lub trzech kół łańcuchowych z przodu (zwanych też tarczami).

Po co tyle biegów?

Liczbę kombinacji biegów (przełożeń) określa się mnożąc liczbę koronek wielotrybu (z tyłu) przez liczbę kół łańcuchowych mechanizmu korbowego (z przodu), np. 7×3= 21, 8×3= 24, 9×3=27, 10×2=20 itd. Wybieraj bieg, na którym będziesz łatwo pedałować; nigdy nie naciskaj zbyt mocno na pedały, jeśli masz do dyspozycji lżejszy. Szybsze pedałowanie jest wygodniejsze, choć większość rowerzystów musi się tego nauczyć. Od mocnego naciskania nie przybędzie ci siły. Optymalna prędkość obrotowa (tzw. kadencja) wynosi od 60 do 90 obrotów korb na minutę.

Zmiana biegów

Istnieje wiele typów manetek, a ich działanie przedstawiają rysunki od 18A do 18H. Znajdź na ilustracji te, które masz w swym rowerze. Zmiana przełożenia na niższe oznacza przerzucenie na bieg “wolniejszy” taki, na którym jest łatwiej pedałować. Zmiana przełożenia na wyższe to przerzucenie na bieg “szybszy”, na którym jest trudniej pedałować. Na najwyższym biegu pedałować jest najtrudniej, a na najniższym – najłatwiej. Aby łatwiej pedałować należy przerzucić łańcuch na najmniejsze koło łańcuchowe z przodu, lub na największą koronkę z tyłu. Zmieniając bieg przerzutką wewnętrzną zawsze kręć pedałami do przodu. Nigdy nie zmieniaj biegu pedałując do tylu.

Zmiana biegów przerzutką przednia i tylną

Prawa manetka steruje przerzutką tylną, która przerzuca łańcuch z jednej koronki wielotrybu na drugi. Przerzutka przednia, sterowana lewą manetką, przerzuca łańcuch z większych kół łańcuchowych na mniejsze i z powrotem.

 Prawidłowa linia łańcucha w rowerzeZabronione konfiguracje biegów w rowerze

Na których biegach powinienem jeździć? Kombinacja największej koronki wielotrybu i najmniejszego koła łańcuchowego (rys. 19) służy do pokonywania najbardziej stromych wzniesień. Najmniejsza koronka z trybu z największym kołem łańcuchowym z przodu (rys. 19) umożliwiają szybką jazdę z góry. Nie jest konieczne zmienianie biegów po kolei. Najpierw dobierz bieg na tyle lekki, że bez trudu możesz ruszyć z miejsca. Poeksperymentuj ze zmianą na biegi wyższe i niższe, aby wyczuć różnicę pomiędzy kombinacjami przełożeń. Trenuj zmianę biegów gdy nie ma zagrożeń. Nabierzesz szybko doświadczenia, który bieg jest najodpowiedniejszy dla danych warunków, a praktyka pomoże ci płynnie zmieniać biegi we właściwym momencie. Nie stosuj następujących kombinacji (patrz rys.20 A,B,C,D). Największe koło łańcuchowe z największą koronką. Najmniejsze koło łańcuchowe z najmniejszą koronką. To spowoduje przedwczesne zużycie twoich kół Łańcuchowych i łańcucha.