Hamulce

Giant dołącza do swoich instrukcji obsługi rowerów także odpowiednią instrukcję w zależności od rodzaju hamulców, jakie są zainstalowane w Państwa rowerze.  Należy z nich korzystać, a w razie wątpliwości poprosić o wyjaśnienie dealera.

hamulce w rowerze szosowymJak działają hamulce

W rowerach w większości krajów Europy prawa dźwignia hamulca steruje hamulcem tylnym, a lewa – przednim. W Wielkiej Brytanii lewa dźwignia hamulca steruje hamulcem tylnym, a prawa – przednim. Klocki hamulcowe i obręcze powinny być czyste i nie mogą hyc pokryte smarami i środkami polerującymi. Jeśli masz problemy z dosięgnięciem do dźwigni hamulców, skonsultuj się ze swym dealerem.  Większość hamulców jest wyposażona w rodzaj zacisku lub zaczepu, umożliwiającego zwolnienie szczęk, aby klocki hamulcowe przepuściły oponę przy wyjmowaniu lub montażu koła. Gdy zacisk lub zaczep hamulca jest otwarty, hamulec nie będzie działał. Sprawdź, czy wiesz, jak działa zacisk lub zaczep hamulca w twoim rowerze (patrz rys. 16B), a przed jazdą sprawdź, czy zacisk lub zaczep hamulca jest zamknięty.  Zastosowanie obu hamulców na raz zapewnia najskuteczniejsze hamowanie. Najwyższa siła hamowania (dla każdego z kół) występuje w chwilę przed tym, zanim koło zablokuje się i wpadnie w poślizg. Dźwignie hamulców naciskaj lekko, stopniowo zwiększając siłę hamowania. Jeśli czujesz, że koło zablokowało się  zmniejsz nieco nacisk, aby kręciło się nadal, lecz na granicy zablokowania. Gdy zaciskasz hamulce, przenosi to masę na przednie koło, przez co możesz zostać wyrzucony nad kierownicę. Hamując przesuń masę ciała do tyłu, aby dociążyć tylne koło. To jest szczególnie ważne na stromych zjazdach. Przećwicz hamowanie z dala od ruchu drogowego i innych zagrożeń. Na luźnym podłożu i w czasie deszczu należy jechać wolniej. Wilgoć pogarsza przyczepność, hamowanie i widoczność. Siła twoich hamulców zmniejsza się a opony nie trzymają się dobrze podłoża. Zaczynaj hamować wcześniej i łagodniej niż na sucho.

Regulacja hamulców

Jeśli któraś z dźwigni hamulców w twoim rowerze nie przejdzie kontroli bezpieczeństwa powinieneś wyregulować hamulce obracając regulacyjną śrubą baryłkową pancerzyka hamulcowego w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara. Po zakończeniu regulacji dokręć mocno przeciwnakrętkę zgodnie z ruchem wskazówek. Jeśli hamulce nadal nie przechodzą kontroli bezpieczeństwa, niech sprawdzi je twój dealer.