Zalety kół 27.5 w rowerze górskim

Wysoka wydajność bez kompromisów.

To są powody do jazdy na nowych rowerach Giant 27.5.

 

TECHNOLOGIA 27.5: 3 POWODY, BY UWIERZYĆ

1. MNIEJSZA WAGA
• Koła o średnicy 27.5” ważą jedynie 5% więcej niż koła 26”. Dla porównania, koła 29” są o 12% cięższe od kół 26”.
• Całkowita waga rowerów z kołami 27.5” również jest bliższa ciężarowi rowerów w standardzie kół 26” niż rowerów z tej samej serii, które wyposażone są w koła o wielkości 29”.

2. WIĘKSZA SKUTECZNOŚĆ
• Koła 27.5” osiągają przyspieszenie podobne do kół w rozmiarze 26”, zarazem znacznie przewyższając osiągami koła 29”, które sprawiają wrażenie mało zrywnych.
• Na kołach w standardzie 27.5” rowerzysta pokonuje przeszkody w sposób o wiele bardziej kontrolowany niż na kołach w rozmiarze 26”. Przekłada się to na lepszą przyczepność na zakrętach, większe przyspieszenie i skuteczniejsze hamowanie.

3. WIĘKSZA KONTROLA
• Im większa średnica koła, tym większa powierzchnia przylegania opony do podłoża. Zwiększenie powierzchni przylegania oznacza lepsze właściwości trakcyjne, co z kolei poprawia przyspieszenie, hamowanie i wchodzenie w ostre zakręty. Koła o średnicy 27.5” zapewniają powierzchnię przylegania zbliżoną do kół 29”.
• Im większe koło, tym większe wymiary ramy. Powoduje to – niepożądaną przez rowerzystę – jej niską sztywność. Mało sztywna konstrukcja ramy zmniejsza zarówno komfort sterowania rowerem, jak i przyspieszenie pod dużym naciskiem. Rama w rowerze na kołach 27.5” ugina się mniej niż rama w rowerze z kołami 29”, zapewnia zatem lepszą kontrolę nad rowerem.

 

TRZY KONKRETNE POWODY

1. WAGA

Każdy rowerzysta ma do czynienia z dwoma rodzajami ciężaru wpływającego na jazdę – ogólnym ciężarem roweru i wagą rotacyjną koła. Poniżej przedstawiamy te dwie siły oraz to, w jaki sposób różne rozmiary kół mogą zmieniać dynamikę jazdy.

CAŁKOWITA WAGA ROWERU

Porównaj wagi identycznie wyposażonych rowerów o różnych rozmiarach kół, a zobaczysz znaczne różnice. Zgodnie z oczekiwaniami, rower z 26-calowymi kołami jest nieco lżejszy niż 27,5-calowymi, i znacznie lżejszy niż 29-calowymi. Każdy oszczędzony gram pozwala jeździć szybciej.

MASA KOŁA/OPONY

Całkowita waga koła 27.5” (w tym koła, opony i dętki) jest zaledwie 5% większa od wagi identycznie skonstruowanego koła 26”. Porównaj to z o 12% większą wagą koła 29”, a przekonasz się, w jakim stopniu zwiększenie średnicy koła nawet o półtora cala odbija się na jego ciężarze, a co za tym idzie, na osiągach w czasie podjazdów czy przyspieszania.

PORÓWNANIE WAGI

Ciężar statyczny koła

Lżejsze koła/opony zapewniają większe przyspieszenie i mniejszą ogólną wagę roweru, co stanowi mistrzowskie połączenie.

rozmiar koła rowerowego a ciężar

2. SKUTECZNOŚĆ

Żywsze przyspieszanie i zmniejszony kąt natarcia dla płynnej i zwinnej jazdy.

PKONYWANIE PRZESZKÓD

ZWiększa średnica koła powoduje zmniejszenie kąta natarcia (kąt, pod którym okrągły przedmiot naciera na przedmiot do siebie prostopadły). To wielka zaleta. 29” koło pokonuje 6-centymetrową przeszkodę o ostrych krawędziach o 14% skuteczniej niż koło 26”. Dla porównania, koło 27.5” pokona tę samą przeszkodę o 9,8% skuteczniej niż koło 26”.

Jeśli przyjmiemy, że dla koła 26” kąt natarcia to X˚, dla koła 27.5” otrzymamy wartość X˚-4˚, a dla koła 29” X˚-6˚.Mniejszy kąt to znacznie lepsze rozwiązanie – choć koło 29” wypada tu najkorzystniej, koło 27.5” wykazuje niemal te same właściwości przy niższej wadze.

rozmiar koła rowerowego a kąt natarcia

PRZYSPIESZENIE

Zapewne najważniejszą zaletą kół 27.5” w porównaniu z kołami 29” jest możliwość szybszego przyspieszania. Chodzi tu o ten „zryw”, który czuje rowerzysta, kiedy mocniej przyciska pedały. W tym momencie działa nie tylko ogólny ciężar statyczny, ale również rozkład ciężaru w obrębie całego koła. Im dalej od środka piasty znajduje się ciężar, tym rower ma wolniejsze przyspieszenie.

1000-gramowe koło 29” przyspiesza więc wolniej niż koło o podobnej konstrukcji, tej samej wadze, ale średnicy równej 26”, gdyż obręcz o większej średnicy oraz dłuższe szprychy powodują umiejscowienie ciężaru dalej od piasty. Kluczem do zrywnego przyspieszenia jest zminimalizowanie ciężaru najbardziej wysuniętych elementów koła (obręczy, nypli, szprych, opony i dętki). Jak widać, koło 27.5” osiąga zaledwie o 1,5% wolniejsze przyspieszenie niż podobnie skonstruowane koło o średnicy 26”. Z kolei koło 29” jest o 3,6% wolniejsze niż koło 26” o podobnej konstrukcji.

rozmiar koła rowerowego a kąt natarcia

 3. LEPSZA KONTROLA

Większa powierzchnia kontaktu opony, zwiększona sztywność i zoptymalizowana geometria ramy poprawiają trakcję, hamowanie i kierowanie.

TRAKCJA

Im większa średnica koła, tym większa powierzchnia przylegania opony do podłoża. Zwiększenie powierzchni przylegania oznacza lepsze właściwości trakcyjne, co z kolei poprawia przyspieszenie, hamowanie i wchodzenie w ostre zakręty. Jak widać poniżej, 27.5” koło odznacza się podobną powierzchnią przylegania co koło 29”.

SZTYWNOŚĆ RAMY

Wielkość koła może też wpływać na boczną sztywność ramy. By zmieścić większe koła w ramie, konieczne jest zastosowanie ramy o większej długości. Dlatego też rama średniej wielkości w rowerze na kołach 29” odznacza się większą wiotkością boczną (środek suportu i główka ramy) niż średniej wielkości rama w rowerach na kołach 27.5” lub 26”. Mniejsza sztywność wpływa niekorzystnie na kierowanie rowerem w momencie dużego nacisku na pedały lub ostrego wchodzenia w zakręty.

ramy rowerowe: porównanie sztywności dla rozmiarów koła

GEOMETRIA RAMY

Im większy rozmiar kół, tym trudniej zoptymalizować geometrię, zwłaszcza w przypadku mniejszych ram. Przy zmniejszeniu ramy jej główka zostaje umiejscowiona wyżej (w stosunku do wysokości siodełka). W przypadku ram rowerów z kołami 26” lub 27.5” nie stanowi to większego problemu. Nie jest jednak łatwo stworzyć rower z małą ramą i kołami 29” o idealnej geometrii.

źródło: http://www.giant-bicycles.com/pl-pl/technology/tech27-5/94/